Kunskapens korridorer

Förundran och funderingar i klassrum och korridor
Header

Glädjens dag

31 maj, 2014 02:02 | Skriven av disastenlund i Okategoriserade - (Kommentarer inaktiverade för Glädjens dag)

bild

Så äntligen kom dagen som vi alla, mer eller mindre högljutt, har väntat på. Vårfest med studentdimission. Den blomstertid och Studentsången. Rosor och glada ansikten med vita mössor på huvudet. Ett konkret resultat av hårt arbete. Glädje, stolthet, lycka.

Med dessa ord önskar vi vid Kyrkslätts gymnasium alla läsare en avkopplande sommartid. Vi tar en bloggpaus över sommaren men fortsätter igen med friska tag i augusti. Njut av sommaren!

bild-2

De nybakade studenterna Max Nyberg och Nina Jukola höll studenternas tal.

Mellan hägg och syren

23 maj, 2014 09:17 | Skriven av lenaray i Okategoriserade - (Kommentarer inaktiverade för Mellan hägg och syren)

När vädret är som vackrast och majsolen ler från en klarblå himmel är det inte alltid så lätt att hitta den där sista gnuttan energi till de skoldagar som återstår. Gymnasisterna kämpar med provveckan, lärarna jobbar med korrigering och vitsord.

Men visst finns det mycket fint att glädjas åt också inom skolans väggar. De nyblivna studenterna ramlar in en efter en för att kolla vitsord, fråga om dimissionsdagen, lämna in mössan, skåpnyckeln, bibbaböckerna. Vad roligt att få se dem efter en lång paus. Många läser till inträdesprov, en del jobbar, andra solar i trädgården. Väl förunnat.

Utanför skolväggarn  förgyllde vi lärare vår vanliga tisdag med en tur ut på havet. 14 lärare bänkade sig i den långa kyrkobåt som Kyrkslätts roddare ägare. Pekka från föreningen följde med som taktmästare och lots.

Under bara en timme upplevde vi mycket. Dimma, regn och sol avlöste varandra. Sjöfåglarna kantade vår rutt. Det roligaste var ändå att känna gemenskapen och bokstavligen resan mot samma mål. Taktfast och väl koordinerat fick vi båten att klyva vågorna precis som vi ville. Parallellerna till jobbet kan vara många. Vi ror i samma båt, mot samma mål – individuellt men ändå i grupp. En rolig upplevelse som jag rekommenderar åt alla som vill bygga upp en laganda.

Snart är syrenens doft här på riktigt. Njut av denna tid full av förväntan.

Paddor och tabletter

14 maj, 2014 11:42 | Skriven av tinakinnunen i Okategoriserade - (Kommentarer inaktiverade för Paddor och tabletter)

Studentskrivningarna digitaliseras och allt mer IKT införs i skolorna. Det är för många beslutsfattare, skolpersonal och elever en självklarhet att datorer i alla dess former ska vara en naturlig del av inlärningen och undervisningen.

Samhället kräver dessa informationsteknologiska färdigheter, sägs det. Studerande behöver kunna söka, dela och använda information framförallt digitalt redan nu och i framtiden. Bra så, vi jobbar på det!

Som lärare har jag fått höra otaliga gånger om hur man BÖR använda mer IT, hur man SKA ta in mer digIMG_9179-001italt material i undervisningen och så vidare. Men, få är de gånger jag har fått höra om verkliga vetenskapliga undersökningar i vilka följderna av  informationsteknologianvändning hos barn och ungdomar utretts. Ett problem är kanske att fenomenet ändå är relativt nytt, de ”diginativa” är trots allt bara runt tjugoåringar högst.

Nåja, allt behöver man kanske inte vetenskapliga undersökningsresultat om för att kunna förhålla sig till. En barnträdgårdslärare berättade nyligen om hur dagispersonalen får höra småbarnen berätta om vilka spel och tv-program de tittar på och spelar, många av dem förbjudna för under 16-åringar. Inga vetenskapliga undersökningar behövs här inte, det räcker säkert bra med bondförnuft att förstå att F-16 -rankade spel inte är lämpliga för en 5-åring!

Blågulvit identitet

9 maj, 2014 10:13 | Skriven av disastenlund i Okategoriserade - (Kommentarer inaktiverade för Blågulvit identitet)

I dag hade första årets modersmålsstuderande besök av Annina Claesson som berättade om sin identitet som sverigefinländare. Annina studerar som bäst vid Mattlidens gymnasium och jobbar även som reselektor via Pohjola-Norden. Vi har tidigare under modersmålskursen behandlat olika identitetsfrågor och Annina bekräftade att det inte alls är så enkelt att kalla sig si eller så trots att man har dubbelt medborgarskap i två länder som geografiskt ligger nära varandra. Att ha en slags dubbel nationell identitet kan ha fördelar som att man kan heja på två lag samtidigt i ishockey – och officiellt hålla på det som vinner, men alla gånger är det inte så enkelt att identifiera vem man är. I Sverige känner Annina sig som mer finsk, medan situationen i Finland är omvänd. Många frågor om Sverige och bl.a. studiemöjligheter där väcktes, och vi tackar Annina för besöket!

lektor

Första gången Annina skulle ta bussen i Finland, bullrade den bara förbi henne i full fart. ”Ingen hade berättat för mig att man i Finland ska vifta med armen för att stanna bussen och det fanns ingen skylt som förklarade att man ska göra så.” Så visst finns det kulturella skillnader mellan Finland och Sverige också.

Krigets lagar – resan till Polen

5 maj, 2014 03:08 | Skriven av disastenlund i Okategoriserade - (Kommentarer inaktiverade för Krigets lagar – resan till Polen)

Efter en väldigt tidig väckning onsdagen den 30.4, startade äntligen vår färd mot Polen där vi tillsammans med elever från Gymnasiet Grankulla samskola bl.a. besökte ställen där brott mot mänskligheten har skett. Innan vår avfärd har vi haft tre stycken 90 minuters lektioner som gett oss en inblick i de grymheter som hänt under andra världskriget.

Våra väckarklockor ringde cirka kl. 5.00 för att hinna möta de andra eleverna på flygfältet kl. 6.45. Flyget startade kl. 8.20 och landade kl. 9.00 lokal tid i Warszawa. Därefter inleddes den långa bussresan mot Lublin. Tre wc-pauser senare fann vi oss i koncentrationslägret Majdanek. Vi blev mottagna av guiden Lukasz Myszala som visade oss runt medan han berättade om lägrets händelser.  Vi fick bl.a. se minnesmärken för de som dött i lägret samt gaskamrar och fångarnas sovställen där de kämpat mot omständigheterna. De flesta fångarna är än idag okända men man känner till en del, vars historia vi fick höra.

Efter två långa men rörande timmar fortsatte vår resa mot hotellet Victoria där en vilostund var allt vi kunde tänka på, för stunden. Senare på kvällen var det dags att utforska staden Lublin och vi avslutade den långa dagen med polsk glass.

140 meter under havet
Efter en lång nattssömn startade bussen kl. 9.00 från Lublin till Krakow där vi skulle få gå ner i saltgruvan som bredde sig under Wieliczka. Under den tre timmar långa bussresan fick vi höra presentationer om saltgruvan och staden Krakow, som vi senare skulle besöka. När vi äntligen anlänt till gruvan väntade vår guide redan på oss och vår rundtur började. Efter 387 trappsteg fann vi oss på 64 meters djup in i gruvan, därefter gick vi så småningom ner till 140 meters djup. På två timmar hade vi sett 1% av hela gruvan. Under dessa timmar såg vi bl.a. ett kapell gjort av salt, stora kammare och saltsjöar. För att komma upp till ytan tog vi den äldre av gruvans hissar. Hissen for upp 4m/s, vilket var en upplevelse de flesta av oss inte vill upprepa.

När vi sedan kommit fram till Krakow var det dags att utforska Polens näst största stad. Vi försökte ta ut så mycket som vi kunde av staden som då firade första maj. I väntan på nästa dag och koncentrationslägret Auschwitz-Birkenau, gick vi som trötta och sova.
Dödslägret Auschwitz-Birkenau
Dagen började med en timme lång bussresa mot Auschwitz-Birkenau där vår rundtur började med att vi bekantade oss med Auschwitz. Under de tre timmar vi var där fick vi till exempel se hår som man hade hittat i lägret samt foton och reseväskor. Vi fick också se den barack där man första gången provade zyklon b. Efter en kort paus startade vi mot Birkenau. I Birkenau måste vi ju så klart se den kända porten samt tågvagnarna som användes för transport av människor. Under den två timmar långa rundturen hade vi sett barnbarackerna, ruinerna av gaskamrarna samt en utställning av foton man hade restaurerat. När vi var i rummet med bilderna sa vår guide att hon önskade att vi skulle ta en bild på någon av dem som hade dött i lägret och senare i våra liv minnas den här dagen och de offer som dog i Auschwitz-Birkenau.

Utmattade och trötta i benen startade vi mot hotellet runt klockan 15.00. Timmen i bussen gick åt till att de flesta av oss sov eller tänkte på vad vi fått höra om förintelselägret. Även om början av dagen blev tung kunde vi slappna av då vi åt en gemensam middag. Vi slutade dagen med att åka med häst och kärra runt Krakows gamla stan.

Vilse i Warszawa
Lördagen började med en sex timmar lång bussresa mot Warszawa. Resan spenderades med korta presentationer om staden och filmen Pianisten. När vi väl var framme i Warszawa såg vi fram emot att tillbringa dagen i olika köpcentrum och på en kopp kaffe. Vi sprang i ösregnet mot det närmaste köpcentret där vi insåg att inget var öppet eftersom Polen firade sin nationaldag. Resten av dagen tillbringades i hotellrummet samt i en av de få restauranger som var öppna.

Sista dagen hade vi sightseeing i Warszawa. Vi såg en judisk gravgård, kulturhuset där vi fick se utsikten av Warszawa samt den gamla gettomuren. Ungefär en timme spenderade vi i gamla stan där vi fick se Warszawas gamla kungliga palats som hade blivit återställt efter andra världskriget. Rundturen slutade på flygplatsen där vi märkte att vi hade två timmar att spendera före vi fick checka in. Så vi hoppade in i en taxi och var sen på väg till en shoppingmall. Senare efter att vi hade checkat in började vår resa hemåt mot snöiga Finland.

Text: Maria Kempe & Mikaela Hellström
Bilder: Isabel Åberg

Havsforskare på besök

12:48 | Skriven av lenaray i Okategoriserade - (Kommentarer inaktiverade för Havsforskare på besök)

Idag, måndagen den 5 maj, vaknade vi till ett ymnigt snöfall här i Kyrkslätt. Sommaren känns rätt så avlägsen trots att endast 4 veckor av terminen återstår.
Den gråkalla dagen lystes upp av ett intressant besök i skolan. Upptäcktsresande Pata Degerman och professor, marinbiolog Alf Norkko besökte gymnasiet för att i ord och bild berätta om sitt projekt.
Under våren har de besökt 10 gymnasier i Svensk-Finland för att berätta om havens tillstånd runtom i världen.
Vi fick höra om NASA-astronauters teambuilding-övningar på Antarktis, om stränder i Söderhavet fulla av plastflaskor och bortslängda bildäck, om fisketävlingar i Key West och mycket mer.
Budskapet var att havet kan räddas. Via kunskap och fakta och utbildning kan varje studerande påverka havet.
Föreläsningens verkliga clou kom på slutet. Pata och Alf berättade om tävlingen ”Vad betyder Östersjön för dig?”. Alla studerande uppmanades göra en 3 minuters kortfilm på Youtube. Vinnarna i tävlingen får åka till Tvärminne zoologiska station under 3 dagar i september. Där får de uppleva havsforskning på ort och ställe.
Tack Pata och Alf för att ni kom och lycka till alla film-makare!

Valborgskampen

30 april, 2014 09:55 | Skriven av disastenlund i Okategoriserade - (Kommentarer inaktiverade för Valborgskampen)
Ettorna kämpade!

Lärarlaget med sina sex deltagare tackar ödmjukt för hjälpamde händer.

Lärarlaget med sina sex deltagare tackar ödmjukt alla hjälpande händer.

Tvåorna tog hem segern.

Tvåorna tog slutligen hem segern och godispåsarna.

Glad valborg!

Läsprojektets avslutning

29 april, 2014 07:47 | Skriven av disastenlund i Okategoriserade - (Kommentarer inaktiverade för Läsprojektets avslutning)

Så har våra två läsveckor passerat och vi har återgått till normal tågordning i skolan. Onsdagen den 23 april uppmärksammade vi Världsbokdagen med choklad och utlottning av romaner. Vinnarna presenterades på fredagen under vårt sista läspass. Vi är mycket tacksamma att Hem och skola med ett bidrag möjliggjorde utlottningen.

Läsprojektet väckte blandade känslor bland de studerande, vilket var förväntat. Speciell uppskattning väckte det hos dem som under denna period läser en eller flera romaner i någon kurs. Men förutom läsningen så har projektet också skapat en naturlig diskussion om litteratur och läsning, vilket är minst lika viktigt som själva läsningen. Allting har förlöpt väl under dessa två veckor och alla studerande och lärare har deltagit i projektet. Lässtunderna har skapat ett lugn i hela skolan, en stund att koppla bort alla yttre impulser och bara förkovra sig i sin egen läsning. Tiden får utvisa om det blir ett nytt läsprojekt i framtiden. Men läsningen ska vi inte överge för det! Nu är det bara en månad kvar till sommarlovet – ser du också framför dig långa, soliga dagar som gjorda för avkopplande romanläsning?

Med Hem och skolas hjälp hade vi möjlighet att ordna en utlottning av bokpriser för att avrunda vårt läsprojekt.

Tack vare Hem och skola hade vi möjlighet att ordna en utlottning av bokpriser för att avrunda läsprojektet.

Många böcker har plöjts igenom hos oss under läsprojektet!

Väggen med bokkommentarer är en påminnelse om hur många böcker som faktiskt har lästs under dessa veckor.

Vad jag har lärt mig av att läsa böcker

22 april, 2014 06:47 | Skriven av tinakinnunen i Okategoriserade - (Kommentarer inaktiverade för Vad jag har lärt mig av att läsa böcker)

Världsbokdagen instiftades av UNESCO år 1995 och firas varje år den 23.4. Med den vill man uppmärksamma läsandet och böckernas betydelse.

Det sägs ofta att läsandet lär, utvecklar, öppnar för nya idéer och tankar. I skolan går mycket av lärandet ut på läsande. Då handlar det oftast om facklitteratur, men också skönlitteratur lär oss. Den lär oss om människan och världen.

Så vad har jag lärt mig av att läsa då? Jo, en hel del. Här är några urval.

Barndom:

• Om hur man pussar och hur det kan kännas när man första gången kramar den man tycker om (”Kram”, ”Puss”,” Love love love” – Hans-Eric Hellberg)
  • Att om man är en flicka som heter Georgina men känner sig som en pojke är det helt okej att kalla sig George och bete sig som en pojke (”Fem”-böckerna – Enid Blyton)Böcker!

Ungdom:

• Att vårt språk är könsbundet och hur stolt jag kände mig när läraren läste upp mitt bokreferat inför klassen (”Egalias döttrar” – Gerd Brantenberg)
  • Hur viktig individens frihet är och hur samhällen kan styras på olika sätt (”Kallocain” – Karin Boye)

Vuxenålder:

• Att människan trots orättvisor och illabehandling kan orka kämpa vidare och alltid strävar efter överlevnad (”Tusen strålande solar” – Khaled Hosseini)
  • Hur våra erfarenheter etsar sig fast i oss och styr våra liv om vi låter dem göra det (”Svinalängorna” – Susanna Alakoski)

Alla upplevelser kan beröra, alla böcker kan beröra, om man bara låter dem göra det. Fortsatt läsglädje alltså!

Hela skolan läser

16 april, 2014 07:22 | Skriven av disastenlund i Okategoriserade - (Kommentarer inaktiverade för Hela skolan läser)

13-3bUngas läsning, eller snarare brist på läsning, dryftas med jämna mellanrum i medierna och i andra forum. I min vardag som modersmålslärare ser jag hur denna trend konkret resulterar i bl.a. problem med textförståelsen och ett begränsat ordförråd. Attityden är inte heller den bästa alla gånger. ”Måste vi läsa en roman i denna kurs också?” ”Nej, kära studerande, ni måste inte läsa en roman i denna kurs. Ni får göra det, är privilegierade att göra det! Ni får möjligheten att dyka in i en ny värld, möta karaktärer som får er att reflektera kring rätt och fel, analysera känslor och tankar, känna empati och vemod. Ni får insikter om miljö, kultur, människan – om livet. Och, som på köpet, förstärks er språkkänsla. Så var glada att ni får möjligheten att läsa en roman i denna kurs.” Lyckligtvis är inte alla ungdomar så tvärt inställda till läsning, men att avslöja att man läser skönlitteratur verkar inte alla gånger vara så trendigt.

13-3 Vid Kyrkslätts gymnasium vill vi framhäva att läsning av skönlitteratur är viktigt och det gör vi bl.a. genom vårt läsprojekt Hela skolan läser. Under två veckors tid läser både studerande och lärare ett skönlitterärt verk 45 minuter per dag. Ja – även matematiklärarna sitter fördjupade i en roman! Tidpunkten är förutbestämd så alla kurser berörs jämlikt och de studerande är medvetna om att de ska ha romanen med sig varje dag under dessa två veckor. Går man en kurs där läsning av en roman ingår, passar det utmärkt att läsa det verket. Annars är det fritt fram att välja en bok enligt eget intresse. Under projektets första dag hade skolbiblioteket öppet så att alla som var utan bok lätt fick tag på en. Om någon mot förmodan glömmer sin bok hemma finns det en vagn med romaner och novellsamlingar i korridoren, så det är lätt att låna en bok därifrån för den dagens lektion.

I dag inföll läsprojektets tredje dag och ingen kan ha missat vad som pågår. Lugnet som sänker sig i skolan är handgriplig, då det enda som hörs från klassrummen är ett stilla bläddrande och knarr från någon stol. Det är fantastiskt roligt att uppleva hur nya världar öppnas och tankeprocesser sätts i gång på detta sätt. Kanske det inte är så illa att läsa skönlitteratur trots allt?

lenautlåning

Läsglädje och glad påsk, önskar jag er alla!