Kunskapens korridorer

Förundran och funderingar i klassrum och korridor
Header

Krigets lagar – resan till Polen

05.05.2014 15:08 | Skriven av disastenlund i Okategoriserade

Efter en väldigt tidig väckning onsdagen den 30.4, startade äntligen vår färd mot Polen där vi tillsammans med elever från Gymnasiet Grankulla samskola bl.a. besökte ställen där brott mot mänskligheten har skett. Innan vår avfärd har vi haft tre stycken 90 minuters lektioner som gett oss en inblick i de grymheter som hänt under andra världskriget.

Våra väckarklockor ringde cirka kl. 5.00 för att hinna möta de andra eleverna på flygfältet kl. 6.45. Flyget startade kl. 8.20 och landade kl. 9.00 lokal tid i Warszawa. Därefter inleddes den långa bussresan mot Lublin. Tre wc-pauser senare fann vi oss i koncentrationslägret Majdanek. Vi blev mottagna av guiden Lukasz Myszala som visade oss runt medan han berättade om lägrets händelser.  Vi fick bl.a. se minnesmärken för de som dött i lägret samt gaskamrar och fångarnas sovställen där de kämpat mot omständigheterna. De flesta fångarna är än idag okända men man känner till en del, vars historia vi fick höra.

Efter två långa men rörande timmar fortsatte vår resa mot hotellet Victoria där en vilostund var allt vi kunde tänka på, för stunden. Senare på kvällen var det dags att utforska staden Lublin och vi avslutade den långa dagen med polsk glass.

140 meter under havet
Efter en lång nattssömn startade bussen kl. 9.00 från Lublin till Krakow där vi skulle få gå ner i saltgruvan som bredde sig under Wieliczka. Under den tre timmar långa bussresan fick vi höra presentationer om saltgruvan och staden Krakow, som vi senare skulle besöka. När vi äntligen anlänt till gruvan väntade vår guide redan på oss och vår rundtur började. Efter 387 trappsteg fann vi oss på 64 meters djup in i gruvan, därefter gick vi så småningom ner till 140 meters djup. På två timmar hade vi sett 1% av hela gruvan. Under dessa timmar såg vi bl.a. ett kapell gjort av salt, stora kammare och saltsjöar. För att komma upp till ytan tog vi den äldre av gruvans hissar. Hissen for upp 4m/s, vilket var en upplevelse de flesta av oss inte vill upprepa.

När vi sedan kommit fram till Krakow var det dags att utforska Polens näst största stad. Vi försökte ta ut så mycket som vi kunde av staden som då firade första maj. I väntan på nästa dag och koncentrationslägret Auschwitz-Birkenau, gick vi som trötta och sova.
Dödslägret Auschwitz-Birkenau
Dagen började med en timme lång bussresa mot Auschwitz-Birkenau där vår rundtur började med att vi bekantade oss med Auschwitz. Under de tre timmar vi var där fick vi till exempel se hår som man hade hittat i lägret samt foton och reseväskor. Vi fick också se den barack där man första gången provade zyklon b. Efter en kort paus startade vi mot Birkenau. I Birkenau måste vi ju så klart se den kända porten samt tågvagnarna som användes för transport av människor. Under den två timmar långa rundturen hade vi sett barnbarackerna, ruinerna av gaskamrarna samt en utställning av foton man hade restaurerat. När vi var i rummet med bilderna sa vår guide att hon önskade att vi skulle ta en bild på någon av dem som hade dött i lägret och senare i våra liv minnas den här dagen och de offer som dog i Auschwitz-Birkenau.

Utmattade och trötta i benen startade vi mot hotellet runt klockan 15.00. Timmen i bussen gick åt till att de flesta av oss sov eller tänkte på vad vi fått höra om förintelselägret. Även om början av dagen blev tung kunde vi slappna av då vi åt en gemensam middag. Vi slutade dagen med att åka med häst och kärra runt Krakows gamla stan.

Vilse i Warszawa
Lördagen började med en sex timmar lång bussresa mot Warszawa. Resan spenderades med korta presentationer om staden och filmen Pianisten. När vi väl var framme i Warszawa såg vi fram emot att tillbringa dagen i olika köpcentrum och på en kopp kaffe. Vi sprang i ösregnet mot det närmaste köpcentret där vi insåg att inget var öppet eftersom Polen firade sin nationaldag. Resten av dagen tillbringades i hotellrummet samt i en av de få restauranger som var öppna.

Sista dagen hade vi sightseeing i Warszawa. Vi såg en judisk gravgård, kulturhuset där vi fick se utsikten av Warszawa samt den gamla gettomuren. Ungefär en timme spenderade vi i gamla stan där vi fick se Warszawas gamla kungliga palats som hade blivit återställt efter andra världskriget. Rundturen slutade på flygplatsen där vi märkte att vi hade två timmar att spendera före vi fick checka in. Så vi hoppade in i en taxi och var sen på väg till en shoppingmall. Senare efter att vi hade checkat in började vår resa hemåt mot snöiga Finland.

Text: Maria Kempe & Mikaela Hellström
Bilder: Isabel Åberg

fDela tTweeta

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Both comments and pings are currently closed.