Kunskapens korridorer

Förundran och funderingar i klassrum och korridor
Header

Paddor och tabletter

14.05.2014 11:42 | Skriven av tinakinnunen i Okategoriserade

Studentskrivningarna digitaliseras och allt mer IKT införs i skolorna. Det är för många beslutsfattare, skolpersonal och elever en självklarhet att datorer i alla dess former ska vara en naturlig del av inlärningen och undervisningen.

Samhället kräver dessa informationsteknologiska färdigheter, sägs det. Studerande behöver kunna söka, dela och använda information framförallt digitalt redan nu och i framtiden. Bra så, vi jobbar på det!

Som lärare har jag fått höra otaliga gånger om hur man BÖR använda mer IT, hur man SKA ta in mer digIMG_9179-001italt material i undervisningen och så vidare. Men, få är de gånger jag har fått höra om verkliga vetenskapliga undersökningar i vilka följderna av  informationsteknologianvändning hos barn och ungdomar utretts. Ett problem är kanske att fenomenet ändå är relativt nytt, de ”diginativa” är trots allt bara runt tjugoåringar högst.

Nåja, allt behöver man kanske inte vetenskapliga undersökningsresultat om för att kunna förhålla sig till. En barnträdgårdslärare berättade nyligen om hur dagispersonalen får höra småbarnen berätta om vilka spel och tv-program de tittar på och spelar, många av dem förbjudna för under 16-åringar. Inga vetenskapliga undersökningar behövs här inte, det räcker säkert bra med bondförnuft att förstå att F-16 -rankade spel inte är lämpliga för en 5-åring!

fDela tTweeta

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Both comments and pings are currently closed.